卫生部总监:国家医药研究机构证实,我国有4名患者病毒是D614G变异毒株,此毒株的感染和传播快10倍!


(大马16日讯)卫生部总监拿督诺希山透过面子书发出贴文指出, 国家医药研究机构(IMR)证实3名来自吉打锡沃根加感染群(Kluster PUI Sivagangga)和1名来自乌鲁地南感染群(Kluster Ulu Tiram)的新冠肺炎患者(来自菲律宾)病毒是D614G变异毒株!

他指出,目前这两个感染群在各项措施下受到控制。该测试是初步测试,当局仍在展开进一步检测以确认是否其它病例存在同样的变异毒株,包括以上两个感染群。

他说,随着D614G变异毒株被证实在国内出现,民众受促加倍小心,因为若出现“超级传播者”传播,那么感染其他个体和传播起来容易十倍。

这种D614G变异毒株是科学家于2020年7月发现的,很可能导致现有疫苗研究并不涵盖这个毒株,甚至对该毒株无效。

因此,我们目前只能采取遵守标准作业程序的方式来应对这个情况,比如保持人身距离、勤洗手和在公共场所、人潮众多的地方、封闭的地方以及进距离聊天时戴上口罩。

目前国内的新冠肺炎疫情仍受到控制,当局也正在采取防范措施,我们希望民众能给予配合以根除任何变异的毒株所造成新冠肺炎传播。

资讯取自:卫生部总监拿督诺希山透过面子书
资讯整理:马来西亚diy资讯

==Bahasa Malaysia==

Keputusan terkini baru diterima dari makmal Institut Penyelidikan Perubatan (IMR): seperti disyaki mutasi jenis D614G telah dikesan daripada ujian pengasingan dan kultur virus COVID-19 untuk tiga (3) kes daripada Kluster PUI Sivagangga (kontak rapat kepada kes indeks) dan juga satu kes daripada Kluster Ulu Tiram (iaitu individu daripada Filipina).

Setakat ini kedua-dua kluster ini didapati agak terkawal hasil pelbagai tindakan kawalan kesihatan awam yang pantas di lapangan. Ujian ini adalah ujian awal dan terdapat beberapa ujian susulan sedang dijalankan bagi menguji beberapa kes yang lain, termasuk bagi kes indeks bagi kedua-dua kluster ini.

Pun begitu, ini bermakna masyarakat perlu berwaspada dan lebih berhati-hati kerana virus COVID-19 dengan mutasi D614G ini telah terbukti dikesan di Malaysia. Ianya didapati 10 kali lebih mudah menjangkiti individu lain dan mudah merebak sekiranya disebar oleh individu ‘super spreader’.

Mutasi D614G ini ditemui oleh saintis pada Julai 2020 dan berkemungkinan akan menyebabkan kajian vaksin sedia ada tidak merangkumi atau tidak berkesan terhadap mutasi ini.

Oleh itu, tindakan utama kita adalah masih dengan kaedah menggunakan tindakan pencegahan dan kawalan kesihatan awam iaitu berdisiplin dalam mengamalkan sepenuhnya SOP yang ditetapkan iaitu, penjarakan fizikal, kebersihan kendiri yang tinggi terutama mencuci tangan dengan air dan sabun, serta memakai pelitup muka terutama di tempat awam, tempat sesak, tempat tertutup dan ketika sembang jarak dekat.

Situasi terkini COVID-19 didapati masih terkawal dan KKM serta agensi-agensi lain masih berusaha membendung penularan COVID-19. Kerjasama masyarakat amat diperlukan agar dapat kita sama-sama memutuskan penularan jangkitan COVID-19 daripada segala jenis mutasi sekalipun.

Sumber : Dato' Seri Dr. Noor Hisham bin Abdullah (Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia) Facebook

#时事新闻

Next
Previous
Click here for Comments

0 comments: