大马公共卫生:一名54岁男子在理发店接受颈部按摩服务,导致脖子严重受伤,终生需要使用呼吸器援助!


(大马13日讯)大马公共卫生(Public Health Malaysia)透过面子书发布贴文劝告,在理发店里接受颈部按摩服务很危险。

贴文说,一名54岁的印度男子在他最喜欢的理发店里接受理发服务。按照惯例,男子理发后,理发师将提供额外按摩头部和颈部的服务。

通常,客户的头部将左右左右移动,直到发出“嘶哑(crack)”的声音。不幸的是,这名男人按摩后,出现呼吸困难症状,受害人被救护车送往医院。

经过磁共振成像(Magnetic Resonance Imaging,简称MRI)检查发现,受害人的脖子受到严重伤害,这种伤害导致膈神经(phrenic nerve)受伤。膈神经是控制膈肌(diaphragm)的神经,膈肌是帮助呼吸的一种肌肉。

该名受害人住院了很长时间,并且终生需要使用呼吸器援助。

这不是在开玩笑,在理发店做的颈部按摩可能会导致其他各种伤害。颈部的骨骼、关节、肌肉和神经会遭受永久性损害,从而导致长期残疾。

此外,颈部按摩还会导致颈部血管受伤。更严重的话可能导致出血和中风。如果您对颈部长期和进行过多的按摩操作,将导致颈椎骨关节炎。

尽管这些颈部按摩可能会使某些人感到松解,但出于长期利益和安全的考虑,强烈建议不要这样做。

脖子是一个稳定的结构,但是任何过度的操作和过于粗糙的运动都可能导致永久性的伤害。

==Bahasa malaysia==

Bahaya urutan tengkuk di kedai gunting.

Seorang lelaki india berusia 54 tahun mendapatkan perkhidmatan gunting rambut di sebuah kedai gunting rambut kegemarannya.

Seperti mana rutin kebiasaan, selepas selesai menggunting rambut, tukang gunting akan memberi servis tambahan urutan kepala dan tengkuk.

Kebiasaanya, kepala pelanggan akan dimanipulasikan ke kiri dan ke kanan sehingga ada bunyi “ meletup” atau “crakk” .

Malang buat lelaki ini, selepas urutan itu, beliau mengadu sukar untuk bernafas. Mangsa di kejarkan ke hospital dengan ambulan.

Pemeriksaan MRI mendapati, terdapat kecederaan serius di tulang tengkuk mangsa . Kecederaan ini menyebabkan saraf phrenic tercedera, iaitu saraf yang berfungsi untuk mengawal diagrama iaitu sejenis otot yang membantu pernafasan.

Lelaki malang tersebut terlantar di hospital untuk tempoh masa yang lama dan perlu menggunakan alat bantuan pernafasan sepanjang hayat.

Perkara ini bukan main main, urutan tengkuk yang dilakukan di kedai gunting ini boleh menyebabkan pelbagai kecederaan lain.

Tulang tulang, sendi, otot dan saraf di tengkuk boleh mengalami kecederaan kekal yang mengakibatkan kecacatan untuk jangka masa panjang.

Selain itu, urutan tengkuk juga boleh menyebabkan saluran darah di tengkuk tercedera. Dalam kecederaan yang lebih serius, ia boleh mengakibatkan pendarahan dam strok.

Sekiranya terlalu kerap melakukan urutan manipulasi tengkuk, untuk jangka masa panjang ia akan mengakibatkan osteoarthritis pada sendi tengkuk.

Walaupun urutan tengkuk seperti ini mungkin mendatangkan kelegaan untuk sesetengah individu, untuk kebaikan dan keselamatan jangka masa panjang, ianya adalah amat TIDAK DIGALAKKAN.

Tengkuk adalah satu struktur yang stabil, tetapi sebarang manipulasi keterlaluan dan pergerakan yang terlalu kasar boleh mendatangkan kecederaan kekal.

资讯取自:大马公共卫生(Public Health Malaysia)
资讯整理:马来西亚diy资讯

#时事新闻 #健康

Next
Previous
Click here for Comments

0 comments: