枕头、抱枕没味道不好睡?大马公共卫生:每天有500万皮肤细胞残留在枕头上,枕头套应每隔1-2周更换一次。


大马公共卫生(Public Health Malaysia)透过面子书发布贴文指出,我们一生中的1/3的时间用在睡觉。因此,保持床周边环境特别是枕头的清洁是非常重要的。

贴文说,实际上枕头含有残留的皮肤细胞,唾液,头皮屑以及各种细菌。残留在枕头上的皮肤细胞是螨虫和小虱子的食物。当这些虱子和螨虫吃完后会留下粪便,这些螨虫的残留物会引起过敏症状,例如感冒,咳嗽和打喷嚏。

因此,枕头套应每隔1-2周更换一次,并且应每6个月清洗一次(如果可能的话)。

此外,在烈日下晒枕头也可以有效杀死所有细菌,螨虫也会散离,枕头的气味也会更清新。

如果您有痤疮问题..枕套需要更频繁地更换。 如果继续使用相同的枕套,将导致更严重的痤疮爆发。
(图片取自:大马公共卫生 面子书)

资讯取自:大马公共卫生 面子书
资讯整理:安琪(学者)

==Bahasa Malaysia==

Kita menghabiskan 1/3 dari seluruh kehidupan untuk tidur. Oleh itu, sangat penting untuk memastikan persekitaran tempat tidur bersih terutamanya BANTAL.

Bantal sebenarnya ada sisa sel kulit, air liur , kelumumur dan pelbagai jenis bakteria dan kulat. Sel kulit yang tertinggal dibantal adalah makanan hama dan kutu kecil 😱

Selepas makan, kutu dan hama ini akan meninggalkan najis. Sisa tinggalan hama inilah yang akan menyebabkan gejala alahan seperti selsema, batuk dan bersin.

Sebab itu sarung bantal sepatutnya perlu ditukar setiap 1-2 minggu sekali dan perlu dibasuh (jika boleh basuh) setiap 6 bulan.

Jemur bantal dibawah cahaya matahari panas juga berkesan untuk membunuh segala bakteria dan membuat hama yang bersarang lari. Bau bantal juga akan lebih segar selepas ia dijemur seharian.

Owh ya, jika anda ada masalah jerawat.. sarung bantal perlu ditukar lebih kerap. Ia akan akibatkan outbreak jerawat yang lebih serius jika anda terus menggunakan sarung bantal yang sama.

Admin tak berani untuk minta anda untuk membuang bantal busuk atau melarang penggunaan bantal busuk... cuma pastikan ianya BERSIH dan santiasa di ganti sarungnya

Sumber : Public Health Malaysia FaceBook

#时事新闻 #健康
Next
Previous
Click here for Comments

0 comments: